Ti tips til trygg handel

Vi ønsker å dele noen tips med deg slik at du kan trygge din butikk.

  • God service

En butikktyv ønsker å være i fred slik at ingen ser han/hun stjele. Hvis de blir bemerket med et «hei» når de kommer inn, vil de trolig ikke stjele hos deg. La kunden få mye oppmerksomhet om du ønsker å forebygge svinn.

  • Ryddighet

En ryddig butikk er lettere å kontrollere. Vareplassering har også betydning. Dyre varer bør plasseres i godt lys og synlige fra kassen og for betjening generelt. Butikker som er ryddige og hvor betjeningen har kontroll virker avskrekkende for tyver. Stjeles det noe i ryddige butikker blir det fort «hull» i varehyllene som betjening raskt vil oppdage.

  • Betalingsterminalproblemer

Sikkerheten ved bruk av kort reduseres ved manuell løsning. Om dette oppstår, sjekk om ledning er trukket ut. Kortsvindlere har flere ganger dratt ut nettverksledning for at det skal oppstå «manuell løsning». Sørg for at kontrollrutinene utføres i sin helhet ved manuell løsning. Hvis du er usikker på servicepersonell for betalingsterminalleverandør - ring selskapet som har levert terminalen.

  • Forvirring eller avledning av oppmerksomhet

Forvirring for å avlede ekspeditørens oppmerksomhet gjøres gjerne i grupper på to eller flere. F.eks. ved å stresse med at de har kjempedårlig tid, ber om varer som må hentes på lager, stiller masse rare spørsmål eller diskuterer høylytt. Tilkall vekter straks du føler at noen prøver å forvirre deg.

  • Nattsafe

Gå aldri med penger synlig til nattsafe. Bruk en veske, gjem posen i klærne e.l. Har dere mye penger, så hør med vekterne om de kan følge de ansatte til safe. Hold også butikkdøren låst når du teller opp kassen etter stengetid. Besvar heller ikke spørsmål om dropping av penger, beløp i kassen eller rutiner til noen dere ikke vet hvem er. Er det personalkontroll, eller vektere, skal disse fremvise gyldig ID-kort.

  • Lommetyveri

Triks som lommetyver bruker for å avlede kundene kan for eksempel være å søler på en kunde og straks tilbyr seg og tørke det av. Lommetyv nummer to får da anledning til å lete igjennom lommene dine. Et annet eksempel kan være at noen spør om hjelp til å lese kart for å avlede din oppmerksomhet. Pass på verdisakene om noen kommer tett innpå deg eller noe virker unaturlig/avledning av oppmerksomhet.

  • Veksletrikset

Veksletrikset er en klassisk svindel og fremgangsmåten er slik: En kunde kjøper en billig vare og handler med f.eks. en 1000-lapp. Straks han får tilbake vekslepenger «kommer han plutselig på» at han har småpenger likevel, og kan ta tilbake 1000- lappen. Dermed har han fått både masse vekslepenger og 1000-lappen tilbake. Kunden prøver samtidig å forvirre ekspeditøren mest mulig, f.eks. med å «krangle» med en venn, stille masse spørsmål etc.

  • Kjennskap

Kurs for ansatte er helt avgjørende for å redusere svinn. Hvis de ansatte ikke vet hva man skal se etter, eller hvordan opptre og avverge tyverier blir man fort et mål. Ryktene går i kriminelle miljøer. Husk at julevikarer også trenger opplæring.

  • Varedepoter og kleshengere

Får tyven holde på fritt i butikken kan de samle sammen varer på et sted, for siden å «hente» de når betjeningen er uoppmerksom. Det kan også være lurt å henge kleshengere annenhver vei på klesstativene, slik at det blir vanskeligere for tyver å lesse ned store partier i bager eller lignende.

  • Folierte vesker, poser eller bager

Butikktyvene kler en pose eller lignende med aluminiumsfolie i mange lag. Dette kan skjerme en del typer varealarmer mot utslag fra alarmbøylene ved inn/utgangen. Det vanligste er å putte folieposene i store skuldervesker.

 

God service reduserer svinn!

Husk å gi god opplæring til vikarer!

Sørg for at alle ansatte er informert om hva de bør være oppmerksom på med tanke på tyveri, kriminalitetstrender og rutiner ved en eventuell hendelse.

 

Jeg ønsker mer informasjon, vennligst kontakt meg
*
*
*
*

* Obligatorisk felt