Nordens største RFID-utrulling innen retail

7. juni 2018

Innen 1. juli blir RFID-teknologi rullet ut i omtrent 200 butikker i Voice-kjeden, som inkluderer butikkene Match, VIC og Boys of Europe. Så langt har løsningen fra Securitas bidratt til økt kontroll og høyere lagernøyaktighet.

–Vi er svært godt fornøyd så langt. Vi gjennomførte en pilot i fire butikker i 2017 som resulterte i en betydelig bedret lagernøyaktighet. Basert på resultatene har vi også grunn til å tro at økt lagernøyaktighet vil skape mersalg, sier prosjektleder Martha Gjessing Bakken i Voice Norge.

RFID-løsningen som er rullet ut innebærer at varer i en butikk til enhver tid kan spores ved hjelp av en identifikasjonsetikett som festes på varen. Varetelling utføres med en håndholdt leser, og på få minutter er alle varer i hele butikken telt med svært høy nøyaktighet. Halvparten av butikkene i Voice-kjeden har nå fått på plass RFID-teknologi, og løsningen rulles ut i nye butikker ukentlig.
 
–Tilbakemeldingene fra butikkene har vært positive. De opplever utstyret som enkelt å ta i bruk, og sier at de har større kontroll på varene i butikkene nå enn tidligere. Medarbeiderne i butikken er også veldig glad for å slippe den gammeldagse måten å gjennomføre varetelling på, sier Bakken. Hun legger til at RFID-teknologien åpner for flere muligheter for Voice-kjeden fremover også, for eksempel omnikanaler og digitale prøverom.

Avtalen med Securitas ble signert i mars, og har en varighet på tre år.

–Det er gledelig at Voice-kjeden opplever gode resultater etter å ha tatt i bruk RFID-teknologi. Teknologien bidrar til at kundene i enda større grad enn tidligere kan få varene de ønsker. Vi ser frem til å utforske ytterligere muligheter med RFID-teknologi i samarbeid med Voice, sier Kim André Dalsaune, Key Account Manager i Securitas.