Skip to main content

Ni fordeler med å ha kameraovervåkning på hotellet

I hoteller er det hele tiden folk som kommer og går, noe som kan gjøre det vanskelig å holde oversikt over de ulike delene av bygget. Ved hjelp av kameraovervåking kan resepsjonisten raskt få oversikt over alt som skjer, og hele tiden ligge ett skritt foran. Her er ni tips til hvorfor kameraovervåkning er en god investering for hotellet.

God service er alfa og omega for hotellet, og det er viktig at de ansatte alltid ligger ett skritt foran gjestene, slik at man kan sørge for at alle får et så hyggelig og problemfritt opphold som mulig. Når nye gjester stadig ankommer, må personalet være til stede i resepsjonen for å veilede dem til rommene og sørge for at de har alt de trenger. Ved hjelp av kameraovervåking kan én person i resepsjonen ha oversikt over flere områder i hotellet samtidig, uten å måtte gå fra resepsjonen.

Når kameraovervåkingen er tilkoblet en alarmsentral, kan du også få hjelp fra våre operatører til å overvåke områder. Hvis du må forlate resepsjonen en kort stund, kan kameraoperatørene holde et ekstra øye med lokalene for deg.

Det er en rekke fordeler ved kameraovervåking i hoteller, og nedenfor har vi listet opp ni tips til hvorfor kameraovervåking kan være en god investering for deg som driver et hotell. Husk at kameraovervåkningen må være i samsvar med gjeldende lovgivning, inkludert kravene i personvernforordningen. Vi i Securitas kan være en støttespiller gjennom hele prosessen og sørge for at alt går riktig for seg.

 

Sørg for at gjestene finner frem på hotellet

Ved innsjekking ønskes gjestene velkommen og blir henvist til rommet de har fått tildelt, og hvordan de kommer seg dit. Men finner de egentlig frem til rommet? Hvis du har kameraovervåkning i korridorene, kan du holde oversikt over gjestene og forsikre deg om at de finner frem og kommer seg inn. Hvis det viser seg at nøkkelen ikke funker, ser du dette på skjermen, og kan stå klar med et nytt kort når gjesten kommer tilbake til resepsjonen.

 

Service som ligger ett skritt foran

Hvis du venter en større gruppe som skal overnatte eller bruke konferanselokalene deres, kan det være en hyggelig gest å sørge for at en ansatt står klar til å ta dem imot. Hvis du har et kamera som peker mot parkeringsplassen eller innkjørselen, kan du se når gruppen ankommer – og møte dem med et smil i døren. Hvis personalet har mye å gjøre og ikke har tid til å holde øye med kameraovervåkningen til enhver tid, kan de be operatøren på alarmsentralen om å holde et ekstra øye med inngangen og si fra når gruppen ankommer.

 

Midlertidig oppsyn når resepsjonisten forlater inngangen

Vanligvis er det lavere bemanning om kvelden på hotellet, og de som er på jobb, er som regel stasjonert i eller ved resepsjonen. Hvis det oppstår en situasjon der resepsjonisten må forlate plassen for å hjelpe en gjest, kan du be operatøren om å holde et ekstra øye med området til den ansatte kommer tilbake.

 

Sørg for at leveransene ankommer som planlagt

Hoteller tar vanligvis imot daglige leveranser av mat og drikke, tøyvask som skal hentes og bringes, og andre ting som er nødvendige i den daglige driften. For å unngå å forlate fellesområdene for å sjekke leveranser, kan kameraovervåking gi deg et ekstra par øyne på leveringsområdet. Her kan du ha oversyn med at leveransene kommer som planlagt, og at ingen uautoriserte personer kommer inn når dørene er åpne.

 

Ekstra sikkerhet

Resepsjonisten kan også be kameraoperatøren hos oss om å være ekstra oppmerksom hvis en gjest er ubehagelig eller det er risiko for at det blir en konfrontasjon. Hvis noe skulle skje, ser operatøren det umiddelbart og sender ut assistanse.

 

Alarmmodus

Om natten er det visse områder på hotellet der du vet det ikke skal være noen aktivitet eller ansatte – for eksempel i kjelleren. Ved å aktivere alarmmodus med videoanalyse kan kameraene registrere eventuelle bevegelser på disse områdene, og varsle enten deg på hotellet eller operatøren på alarmsentralen. Operatøren gjør en vurdering av situasjonen og om hotellpersonalet skal varsles eller ikke.

 

Hold øye med hotellbaren og restauranten om natten

Alkohol er vanligvis attraktivt for tyver i sene nattetimer. Ved hjelp av videoovervåkning kan du sikre at det ikke forsvinner flasker fra en stengt bar eller hotellrestaurant om natten. Ved hjelp av videoanalyse kan kameraene registrere om noen beveger seg rundt på områder de ikke har lov til å være i, og varsle personalet.

 

Hold hodet kaldt

Hvis det skulle oppstå en stressende situasjon, som en ulykke eller brann, kan det være vanskelig for ansatte å handle og tenke rasjonelt. Operatørene våre er opplært i og har erfaring med å jobbe i slike situasjoner, og kan tilby støtte og veiledning i hva personalet bør gjøre.

 

Varsle ubudne gjester om at de blir overvåket

Når du har installert kameraovervåkning og høyttalere som er koblet opp mot alarmsentralen vår, kan operatørene våre både se og kommunisere med personer på hotellet, hvis du tillater det. For eksempel kan de se om uvedkommende befinner seg på leveringsområdet, og si fra til personen at området er kameraovervåket og at vi observerer alt som skjer. Dette er effektivt for å avskrekke folk fra å oppholde seg der.

 

Samarbeid med en trygg sikkerhetspartner

Securitas hjelper deg med sikkerheten – fra start til slutt. Vi gjennomfører en innledende risikovurdering og har både ekspertisen og sikkerhetsutstyret du trenger. Etter hvert som bedriften utvikler seg, hjelper vi deg med å oppgradere sikkerhetsløsningene i tråd med dine behov. På den måten kan du alltid føle deg trygg og fokusere på virksomheten din.

Vil du vite mer? Vi kontakter deg gjerne!

Våre eksperter hjelper deg å finne sikkerhetsløsningene som er tilpasset deg og din bedrift

Takk!

En av våre sikkerhetsrådgivere vil kontakte deg i løpet av kort tid!

Ved å fylle ut og sende dette skjemaet godtar du at Securitas lagrer dine personopplysninger. Les mer her.

 

Beklager, vi støtter ikke denne nettleseren. For å se vår nettside, forsøk en annen browser, som Chrome, Safari, Forefox eller Edge