Skip to main content

Reduser sikkerhetsrisikoene for hotellpersonalet

På et hotell er ingen arbeidsdager like. Hver dag ankommer nye gjester, og de ansatte har mange og varierte oppgaver som skal følges opp. Ved å kjenne til de vanligste faremomentene i hotellbransjen, reduseres risikoen og de ansatte vet hvordan de skal håndtere uventede situasjoner.

Gjør det enkelt for alle som er på hotellet

Hver dag tar hotellet imot nye gjester som ser frem til et hyggelig opphold og en god natts søvn. Brann og sikkerhet er neppe det de tenker mest på. Det er derfor viktig at rømningsveiene er tydelig merket, og at alle områder og korridorer har god fremkommelighet. Sørg for at hotellets rømningsveier og brannslukningsutstyr er fri for hindringer. Dersom det skulle skje en ulykke, må personalet ta ansvar for å hjelpe gjestene ut av hotellet. Her kan Securitas hjelpe dere med en gjennomgang av hotellets evakueringsplaner og å gjennomføre brann- og evakueringsøvelser med personalet.

 

Vær oppmerksom på lommetyver

Det er vanskelig for tyver å planlegge innbrudd på hotellrom, men det kan forekomme at lommetyver beveger seg rundt i fellesområdene, som i lobbyen eller hotellrestauranten. Hold øye med alle som beveger seg rundt i lokalene og se etter avvikende oppførsel. Gi også personalet opplæring i hva de skal gjøre hvis de oppdager en lommetyv. Vi i Securitas kan bistå ved å ha vektere til stede, eller installere alarmknapper i resepsjonen slik at dere kan tilkalle assistanse ved behov.

 

Ha løpende dialog med de ansatte om sikkerhet og trivsel 

Å jobbe på hotell innebærer sosiale oppgaver der du møter nye mennesker hver dag. Arbeidsmiljøet er gjerne rolig og avslappet, men noen ganger kan det oppstå situasjoner der misfornøyde eller aggressive gjester konfronterer personalet. Derfor er det viktig å ha en løpende dialog med de ansatte for å ta pulsen på hvordan de har det, hvordan de opplever arbeidsmiljøet og om de trenger hjelp eller støtte. Personalet spiller en svært viktig rolle i driften og inntrykket gjestene får av hotellet, så sørg for at de har det bra og har de beste forutsetningene for å gjøre en god jobb.

 

Etabler gode rutiner for nødsituasjoner

Noen ganger skjer det utenkelige, selv om du har gjort alt for å minimere risikoene. Da er det viktig at alle ansatte føler seg trygge på hvordan de skal håndtere nødsituasjoner. Med riktig kunnskap og opplæring kan du sørge for høy grad av sikkerhet i en ellers kaotisk situasjon, for eksempel om det oppstår brann.

Husk at kunnskap er ferskvare, og at det er viktig å gjennomgå rutinene med jevne mellomrom. Når du ansetter nye medarbeidere, trenger de å vite hvilke rutiner som gjelder, og hvordan de skal bruke sikkerhetsutstyret på hotellet.

Skulle det oppstå en ulykke, er det viktig at dere dokumenterer hva som har skjedd, slik at dere kan lære av situasjonen. Alle alvorlige ulykker som påvirker ansatte, må rapporteres til Arbeidstilsynet. Det er også viktig å anmelde alle tyverier - både store og små - til politiet.

En god bedriftskultur kan være avgjørende for om de ansatte rapporterer inn mindre ulykker og risikofaktorer som de har observert. Og en god arbeidskultur med høy sikkerhetsbevissthet bidrar også til et bedre arbeidsmiljø – som både de ansatte og gjestene vil ha glede av.

 

Brannforebyggende arbeid

Ryddige og oversiktlige fellesområder står høyt på agendaen, og noe dere løpende jobber med. Vær like nøye med de områdene som gjestene ikke ser eller har tilgang til. Personalrommet bør ha alt nødvendig utstyr slik at de ansatte kan ta en velfortjent pause. Med tidsbrytere på kjøkkenutstyret, kan du unngå brann hvis ansatte forlater personalrommet mens kaffetrakteren står på.

Avfall, pappesker og lignende bør ikke bli liggende i lagerrom, kott eller andre områder uten tilsyn. Pappesker som hoper seg opp eller ligger og slenger, er både negativt for arbeidsmiljøet og kan øke risikoen for brann. Sørg for at personalområdene er like rene og ryddige som lobbyen.

 

Ta den riktige avgjørelsen med hjelp fra Securitas

Når du og dine ansatte føler dere trygge på jobb, blir både arbeidsmiljøet og produktiviteten bedre. Du kan forhøre deg med sikkerhetseksperter for å sikre at alle potensielle risikofaktorer i lokalene dine er identifisert, og at hotellet har de riktige sikkerhetsløsningene på plass. 

Med Securitas som partner trenger du ikke bekymre deg for sikkerheten på arbeidsplassen. Vi har omfattende erfaring, et bredt utvalg av sikkerhetssystemer og kan tilby alt fra en ende-til-ende-sikkerhetsløsning for hele hotellet, til hjelp med et bestemt område.

Trenger du hjelp med risikovurdering og sikkerhetsløsninger? Ta kontakt med oss, så ringer vi deg tilbake og hjelper deg å forbedre sikkerheten på hotellet ditt. Den første risikovurderingen betaler du ikke for

For fakturaspørsmål så send en epost til fakturakunde@securitas.no

For spørsmål rundt rekruttering, vekterkurs og mer, så send en epost til henvendelse.rekruttering@securitas.no

For spørsmål tilknyttet teknikk eller tekniske utfordringer, så send en epost til alarm@securitas.no

Om du har en tilbakemelding til Securitas kan du dele den med oss på alarm@securitas.no

For en generell henvendelse så send en epost til info@securitas.no

Beklager, vi støtter ikke denne nettleseren. For å se vår nettside, forsøk en annen browser, som Chrome, Safari, Forefox eller Edge