Skip to main content

Sikre bedriften din – både online og offline

Mangel på robuste sikkerhetsløsninger utgjør en alvorlig risiko for små bedrifter. Ikke la mangel på tid og kunnskap gjøre virksomheten din sårbar på nett. Her forklarer vi hva du kan gjøre for å styrke bedriftens nettsikkerheten, og redusere konsekvensene av å bli rammet, slik at arbeidsplassen din er sikker både online og offline.

Cybersikkerhet reduserer risikoen for nettangrep

Små bedrifter er mer tilkoblet nettet i dag enn noen gang tidligere. Fordelene er åpenbare og mange, men tilkobling gjør deg også mer sårbar. Hver dag kan vi lese om nye cybertrusler og -angrep rettet mot bedrifter.

Gitt volumet og mangfoldet av angrep, favner cybersikkerhet nå så mye at det kan være vanskelig å forstå hva som er hva. Noen få eksempler på cybersikkerhetsløsninger vil være brannmurer, antivirusbeskyttelse og interaktive løsninger. Disse løsningene beskytter systemene og enhetene dine mot ulike typer trusler, angrep og inntrenging.

 

Identitetstyveri er en reell trussel mot små bedrifter

Små og mellomstore bedrifter er ikke så utsatt som større selskaper når det gjelder hacking eller målrettede cyberangrep. For mindre bedrifter er det snarere en større reell risiko for at sensitiv informasjon, som ID-informasjon blir lekket og stjålet. Digital svindel og  identitetstyveri er utbredt, og offeret mistenker sjelden at noe er galt før skaden allerede har inntruffet.

Et typisk handlingsforløp ved identitetstyveri er at en stor organisasjon med tilgang til dataene dine, som banken din, blir utsatt for et cyberangrep der data blir lekket. Dataene dine blir deretter solgt til en tredjepart. Det er lite du kan gjøre for å forhindre cyberangrep mot bedrifter som sitter på personopplysningene dine. Hvis banken din eller en nettbutikk du har handlet hos blir hacket, vil identiteten din være der ute i cyberspace. Du vil heller ikke være klar over at dataene dine er blitt lekket før det er for sent.

 

Fem ting du kan gjøre for å bedre sikkerheten online

  1. Skill mellom jobb og fritid
    Din private nettbruk vil vanligvis ha lavere sikkerhetsbeskyttelse enn nettbruken på jobb. Vær nøye med å ikke logge deg inn med personlig legitimasjon eller surfe privat i jobbsammenheng. Det samme gjelder maskinvare, slik som å bruke samme mobiltelefon både privat og profesjonelt.

  2. Besøk bare sikre områder
    Vær forsiktig med hvem du utleverer personopplysningene dine til, og handle bare fra pålitelige nettsteder. Hvis du er i tvil om et nettsted er pålitelig eller ikke, hold deg til nettsider du stoler på.

  3. Endre passord regelmessig
    Etabler en prosedyre slik at du endrer passord regelmessig, og sett krav til passordlengde og -innhold.

  4. Beskytt kontoene dine med totrinnsverifisering
    Etabler totrinns sikkerhet på de nettsidene det er mulig, slik at du er sikker på at ingen nye eller ukjente enheter logger på kontoene dine uten din godkjennelse.

  5. Gå gjennom tilgangsrettighetene for systemene dine på nytt
    Hvilke ansatte har tilgang til hva? Bare de som aktivt bruker systemer trenger tilgang til dem.

Fem ting du kan gjøre for å bedre sikkerhet offline

  1. Gå gjennom arbeidstidsplanene
    Må ansatte arbeide alene eller kan du planlegge arbeidet slik at minst to personer alltid er på jobb samtidig? På den måten gir du personalet trygghet, og dersom en ansatt blir syk vil hjelpen være umiddelbart tilgjengelig.

  2. Hold arbeidsplassen ryddig
    En rotete arbeidsplass er en sikkerhetsrisiko. Brennbart materiale som etterlatt emballasje, rotete butikkrom og lignende utgjør en alvorlig brannfare. Sammenfiltrede kabler er også en brannfare. Hvis det oppstår en nødsituasjon bør ingenting blokkere nødutganger og sikkerhetsutstyr.

  3. Snakk med dine medarbeidere
    Føler de ansatte seg trygge på jobb? Har de oppdaget sikkerhetsrisikoer? Snakk med dine medarbeidere om sikkerhet og eventuelle risikoer. De kan være bekymret for noe du ikke har lagt merke til. Forsikre deg om at alle på kontoret vet hva de skal gjøre i en nødsituasjon. Du bør også gjennomføre en sikkerhetsgjennomgang med nye medarbeidere. På den måten vil alle ha den samme kunnskapen til å handle riktig i nødsituasjoner.

  4. Lukk vinduer og dører 
    Etablere en rutine for lukking av vinduer og dører for å redusere risikoen for oppblussing av brann, og for å holde uønskede besøkende ute av lokalene dine.

  5. Varsle sikkerhetsbrudd
    Så snart du eller en av dine ansatte oppdager et sikkerhetsbrudd, rapporter dette. Bare en liten ting som en dør som lukker seg for sakte kan få alvorlige konsekvenser.

 

En pålitelig partner

Hvis noe uønsket skjer – enten det er innbrudd, hærverk eller identitetstyveri – blir resultatet ofte et kostbart avbrudd i produksjonen din. Sikkerhet offline er like viktig som online sikkerhet. Forsikre deg om at du beskytter virksomheten din på best mulig måte.

Med Securitas som partner kan du være trygg på at arbeidsplassen din er beskyttet og at effekten av uønskede hendelser vil bli minimert.

Vil du vite mer om sikkerhetsløsningene våre? Ta kontakt. Send oss en melding, så ringer en av våre rådgivere deg tilbake.

For fakturaspørsmål så send en epost til fakturakunde@securitas.no

For spørsmål rundt rekruttering, vekterkurs og mer, så send en epost til henvendelse.rekruttering@securitas.no

For spørsmål tilknyttet teknikk eller tekniske utfordringer, så send en epost til alarm@securitas.no

Om du har en tilbakemelding til Securitas kan du dele den med oss på alarm@securitas.no

For en generell henvendelse så send en epost til info@securitas.no

Beklager, vi støtter ikke denne nettleseren. For å se vår nettside, forsøk en annen browser, som Chrome, Safari, Forefox eller Edge