Skip to main content

XXL velger Securitas som leverandør av omnikanalstrategi

En synlig lagerbeholdning er nøkkelen til en optimalisert kundeopplevelse.

Publisert
19 oktober 2021 09:25

Den raskt voksende sports- og utendørsforhandleren XXL All Sports United har valgt Securitas som leverandør av sin omnikanalstrategi. XXL implementerer RFID i alle sine butikker og den viktigste driveren er å øke lagernøyaktigheten. Dette resulterer i høye driftsgevinster både i butikkene og for netthandelen. XXL Sports, som opererer i Norge, Sverige, Finland og Østerrike, har rullet ut
iD Cloud i alle norske butikker og vil ferdigstille utrullingen til resten av sine 89 butikker innen utgangen av første halvår 2022. Prosjektet gjennomføres i samarbeid med vår leverandør Nedap.


-Vi er glade for å se at vi har vokst i alle markeder det siste året og nå er det opp til oss å opprettholde og styrke denne posisjonen ytterligere. En av de viktigste bidragsyterne til denne veksten er vår netthandelsstrategi. Hvis vi ønsker å forbli i førersetet, må vi ha en sunn lagerbeholdning og fremragende drift. RFID er en viktig teknologi for å oppnå dette, uttaler Pål Wibe, administrerende direktør i XXL All Sports United.

Bedre opplevelse av netthandel ved hjelp av varelager i butikk

Før implementeringen av RFID hadde XXL All Sports United en normal lagernøyaktighet i butikkene på 75-85 %. Ved å ikke ha de rette varene tilgjengelig i butikk, mistet de salg samtidig som kundene fikk en negativ kjøpsopplevelse. Dette førte også til ineffektivitet i ferdigstilling av bestillinger via netthandel. I enkelte tilfeller måtte varene komme fra flere butikker for å få sendt en bestilling ut av døren.

-Vi prøvde å tilby omnikanal-tjenester som klikk og hent sammen med andre teknologier. Imidlertid ga ingen av disse løsningene det vi virkelig trengte: en enkelt kilde til sannhet som viser hele den tilgjengelige lagerbeholdningen. Vi nærmer oss nå 100 % nøyaktighet, og dette skaper et svært godt grunnlag for å kunne stole på lagernivåene, digitalisere butikkbeholdningen, vise beholdningen på nettet og optimalisere kundenes opplevelse ved å gi dem varene de ønsker, når de vil ha dem, sier Espen Terland, CIO hos XXL All Sports United.

Dynamikken i land som har stengt ned under Covid-19 pandemien har understreket viktigheten av total lagersynlighet. På denne måten kan XXL fylle opp butikklageret på en mer detaljert måte, men også utnytte det til å oppfylle bestillinger via netthandel og tilby tjenester i flere kanaler.

-På denne måten optimaliserer vi kundeopplevelsen mot sunne marginer, sier Espen Terland.

Fordeler i butikk

Med mellom 70.000 og 100.000 varer i butikken, har påfyllingsprosessen i butikk tatt mange timer. Lange påfyllingsprosesser øker risikoen for tomt varelager.

-Basert på RFID-data kan butikkmedarbeiderne nå raskt finne ut hvilke varer som må fylles på fra bakrom til butikk ved å sjekke de mobile enhetene sine. Dette bidrar til å sikre at vi alltid har riktig vare tilgjengelig. Vi kan nå bruke mer tid på å hjelpe kundene, fordi tiden som brukes på å fylle opp butikken blir begrenset, sier Terland

Akselerere vekst med RFID-kildemerket

XXL All Sports United utnytter RFID-kildemerkede varer fra ledende merker, slik som Under Armour. Ikke-merkede varer vil bli utstyrt med en RFID-etikett i butikkene, eller som en verdiøkende tjeneste for noen av merkene. Jo flere merker som kommer inn som kildemerket, jo høyere blir effektivitetsgevinsten.

-Det er en glede å jobbe med Nordens største og raskest voksende sports- og utendørsforhandler i samarbeid med Nedap. Veksten XXL All Sports United oppnådde spesielt det siste året er imponerende, og implementeringen av RFID-teknologi vil støtte dem til å bli den foretrukne sports- og utendørsforhandleren. Ved å digitalisere varelageret ved hjelp av Nedap iD Cloud-plattformen, vil XXL All Sports United kunne bruke hvert enkelt element der det trengs mest: i en av butikkene eller på nettet, sier Kim André Dalsaune, salgssjef i Securitas Norge.

For mer informasjon om Nedap, se www.nedap-retail.com

Foto: XXL

For fakturaspørsmål så send en epost til fakturakunde@securitas.no

For spørsmål rundt rekruttering, vekterkurs og mer, så send en epost til henvendelse.rekruttering@securitas.no

For spørsmål tilknyttet teknikk eller tekniske utfordringer, så send en epost til alarm@securitas.no

Om du har en tilbakemelding til Securitas kan du dele den med oss på alarm@securitas.no

For en generell henvendelse så send en epost til info@securitas.no

Beklager, vi støtter ikke denne nettleseren. For å se vår nettside, forsøk en annen browser, som Chrome, Safari, Forefox eller Edge