Skip to main content

Hvordan oppgradere sikkerheten i restauranten din?

Som restauranteier skal du håndtere et arbeidsmiljø hvor tempoet er høyt og mange forskjellige mennesker er innom hver dag. Men hvordan vet du om sikkerheten er tilstrekkelig og om alarmen virkelig fungerer når den trengs?Her gir vi deg seks tips for gjennomgang og oppgradering av sikkerhetsutstyret ditt

Sikkerhetsteknologien utvikler seg raskt, og i dag får du avanserte, tilkoblede og kostnadseffektive sikkerhetsløsninger. Det kan lønne seg å undersøke hvilke nye produkter som finnes og om de passer for din restaurant. Visste du at det finnes effektive brannslukningssystemer til kjøkkenvifter og spesielle brannslukningsapparater for fettbrann? Og at du kan øke sikkerheten til de ansatte med et overvåkningskamera og skjermer ved inngangene?

 

1. Kontroller at alt fungerer når det trengs

Når kontrollerte du restaurantens sikkerhetsutstyr sist? Forsikre deg om at løsningen og utstyret ikke har gått ut på dato ved å gjennomføre regelmessige kontroller. Bytt ut eller oppgrader utstyret når det er nødvendig. Alle produkter har en utløpsdato. Bevegelsesdetektorer har for eksempel en forventet levetid på 5–10 år. Følg også med på endringer for bransjen når det gjelder bestemmelser og krav fra myndigheter og forsikringsleverandører. Pass på at din nåværende løsning ikke har mangler, og sørg for jevnlige oppgraderinger.

 

2. Grip sjansen når du renoverer eller bytter lokaler

Har restauranten din vokst ut av lokalene? Er det på tide å pusse opp? Ikke glem sikkerheten når du renoverer eller flytter til nye lokaler. Det er den perfekte anledningen til å gjennomgå sikkerheten og supplere med nye, smartere sikkerhetsløsninger. For eksempel kan nye kortlesere og nye elektroniske låser gi deg bedre oversikt over hvordan folk beveger seg rundt i lokalene. Smarte overvåkningskameraer øker sikkerheten til de ansatte og gir kostnadseffektiv beskyttelse hele døgnet.

 

3. Sikre lokalene for sene kvelder

Hvis restauranten holder åpent sent på kvelden, kan det være nødvendig å øke sikkerheten. Dersom det tidligere har skjedd uønskede hendelser i området bør du vurdere å oppgradere den nåværende sikkerhetsløsningen din. En oppgradert sikkerhetsløsning med alarmer og kameraovervåking holder et øye med området og lokalene døgnet rundt og virker avskrekkende på uvedkommende. Tenk også på de ansatte. Noen ganger kan det være ubehagelig å være den siste som går hjem og skal låse for kvelden. Med kameraovervåkning og en skjerm kan de ansatte se hva som skjer utenfor døren og føle seg trygge når de låser og forlater restauranten. 

 

4. Sørg for at de ansatte føler seg trygge på jobben

Mye kan gå galt på restauranter, og ulykker er dessverre vanlig. Kontroller sikkerheten til de ansatte og gjestene regelmessig. Hvis en ansatt melder fra om en mulig risikofaktor eller er utsatt for en ulykke, må du gjennomgå restaurantens sikkerhetspraksis og justere retningslinjene for sikkerheten deretter. Det kan være lurt å investere i brannslukningssystemer i kjøkkenviftene eller øke mengden tilgjengelig førstehjelpsutstyr.

 

5. Tilpass brannsikringen til lokalene dine

Er brannslukningsapparatene av god nok kvalitet til å håndtere en brann? Har du de riktige brannslukningsapparatene i de riktige sonene av restauranten? Securitas hjelper deg med å kontrollere at alt utstyret er riktig og fungerer som det skal.

Brannalarmer kan seriekobles slik at røykvarsleren som registrerer en brann sender et radiosignal til andre tilkoblede røykvarslere. Dette øker sikkerheten i lokaler med mange tilstøtende rom, slik som en restaurant.

 

6. Hold oversikt over nøkler og låser

Med smarte låser og nøkler kan du begrense ansattes tilgang til restauranten og ulike deler av den. Hvis et kort blir borte, kan det blokkeres raskt og enkelt. Slik minimerer du risikoen for at uautoriserte kommer inn i restauranten og for internt tyveri. De ansatte kan også føle seg sikre på at bruken av nøkler og adgangskort er trygt og kan kontrolleres.

 

Vil du vite hvilken sikkerhetsløsning som passer best for deg? 

Securitas hjelper deg med en risikovurdering og sørger for at sikkerhetsløsningen er best mulig tilpasset din virksomhet. Vi har omfattende erfaring med skreddersydde sikkerhetsløsninger, og vi hjelper deg med alt fra valg av produkter og installasjon, til opplæring av ansatte og vedlikeholdstjenester. Med Securitas som partner får du en enkel og trygg hverdag, slik at du kan konsentrere deg om virksomheten din. Når du har tatt en beslutning, tar vi oss av resten.

Vil du vite mer, trenger du hjelp med risikovurdering eller vil du lære mer om sikkerhetsløsningene våre? Ta kontakt, så ringer vi deg tilbake. Vi gjennomfører den første risikovurderingen uten ekstra kostnad

For fakturaspørsmål så send en epost til fakturakunde@securitas.no

For spørsmål rundt rekruttering, vekterkurs og mer, så send en epost til henvendelse.rekruttering@securitas.no

For spørsmål tilknyttet teknikk eller tekniske utfordringer, så send en epost til alarm@securitas.no

Om du har en tilbakemelding til Securitas kan du dele den med oss på alarm@securitas.no

For en generell henvendelse så send en epost til info@securitas.no

Beklager, vi støtter ikke denne nettleseren. For å se vår nettside, forsøk en annen browser, som Chrome, Safari, Forefox eller Edge