Skip to main content

Guide: Slik reagerer du når alarmen går

Enten det er alvor eller bare en feilalarm, kan det føles ubehagelig når innbruddsalarmen går i virksomheten din. Men det er ingen grunn til bekymring - for hvis du vet hva du skal gjøre dersom alarmen går så kan du være trygg på at sikkerhetsløsningene dine fungerer som de skal. Les videre nedenfor og bli kjent med prosessen.

Alarmen har gått - hva skjer nå?

Når innbruddsalarmen utløses undersøker Securitas raskt om det skyldes en feilbetjening eller teknisk feil, eller om det er en reel sikkerhetsbrudd som ligger bak alarmutløsningen. Deretter tar vi en kontrollsamtale med deg for å sjekke hva som foregår i lokalene dine. Noen ganger skyldes alarmen en feilbetjening og kan avsluttes uten ytterligere tiltak. Hvis anropet vårt ikke går gjennom, eller hvis vi ikke mottar noen andre instruksjoner så iverksetter vi en utrykning. Vi går da frem i henhold til de rutinene som er avtalt mellom deg som kunde og Securitas. Vanligvis er det snakk om enten en intern eller ekstern inspeksjon av lokalene, men dette kan variere fra kunde til kunde.

Avlysning av alarm, hva må jeg være oppmerksom på?

Når alarmen går kan du være trygg på at Securitas tar seg av det meste. Det er imidlertid to ting du som ansvarlig person på stedet må være oppmerksom på:

  • Personlig kodeord
  • Eget telefonnummer for avlysning av feilalarm / falsk alarm

Vi ringer deg og ber om identifikasjon i form av et personlig kodeord. Kodeordet får du tilsendt når du blir kunde hos oss. Du må unngå at kodeordet blir kjent av andre. Kodeordet kan også være en tallkombinasjon.

Du kan selvsagt også ringe oss for å avlyse en alarm. Da benyttes et eget telefonnummer du som kunde har fått tilsendt i forkant. Her benyttes samme kodeord som identifiserer deg som rettmessig eier av anlegget.

Hvem rykker ut når alarmen utløses?

Vi sender ut Securitas-patruljer til alle våre innbruddsalarmer innenfor den tidsrammen vi har avtalt med kunden å rykke ut, eller hvis alarmen ikke avlyses med korrekt kodeord. Våre vektere er opplært til å håndtere aktuell situasjon, de undersøker området, gjør utvendige inspeksjoner for å se etter innbrudds-tegn, for deretter å ta seg inn i lokalene for innvendig inspeksjon. Ser de tydelige innbrudds-tegn kontaktes politiet før de tar seg inn i lokalene. I noen tilfeller anholdes / pågripes en eller flere innbruddstyver, ofte i samarbeid med politiet. Våre vektere er alltid oppkoblet til alarmsentralen og oppdaterer de løpende om utviklingen i situasjonen.

Hva er mitt ansvar og hva er Securitas' ansvar?

For at Securitas skal kunne handle riktig i situasjonen er det viktig at vi har tilgang til oppdaterte fakta som påvirker hvordan beredskapen skal foregå. Dette kan være instrukser eller endringer i retningslinjer. Vi trenger også nødvendige adgangskort, dørkoder, nøkler og tilgang til lokalene der behovet oppstår.

Vi setter sammen en varsling og aksjonsplan for deg når du blir kunde hos oss. Og vi lager et dokumentsett der vi sammen med deg blir enige om hva som skal skje ved en utløst innbruddsalarm, eller andre typer alarmer og hvem som kan forventes å ha ansvar for hva.

Hvilke sikkerhetsløsninger passer best for din virksomhet?

Securitas hjelper deg med å foreslå de sikkerhetsløsningene som passer best for din virksomhet. Vi har lang erfaring med skreddersydde sikkerhetsløsninger og hjelper deg med alt fra valg av produkter og installasjon til opplæring av ansatte og vedlikeholdstjenester.

Med Securitas som partner får du en enkel og sikker hverdag, slik at du kan sette søkelys på virksomheten din. Når du har bestemt deg, tar vi oss av resten.

Beklager, vi støtter ikke denne nettleseren. For å se vår nettside, forsøk en annen browser, som Chrome, Safari, Forefox eller Edge