Skip to main content

Tre måter å redusere antall uønskede alarmer på i sommermånedene

De varme månedene betyr for mange økt aktivitet og mange kunder. For mange signaliserer sommeren også en topp hva gjelder utløste alarmer som kan påvirke ansattes produktivitet, kundefokus og potensielt også sikkerheten.

Mai, juni og juli er ifølge Securitas Technology høysesong for antall utløste alarmer.
Dette er en travel periode på året der de aller fleste utløste alarmer skyldes brukerfeil. 

Dette følges av den nest travleste perioden om vinteren, med desember og januar som topper diagrammene for flest utløste alarmer.  

Basert på denne statistikken er det noen enkle ting virksomheten kan gjøre for å forberede seg proaktivt. Fortsett å lese for våre tre tips: 

Opplæring av personalet 

Brukerfeil er roten til mange alarmer. Virkeligheten av “brukerfeil” koker vanligvis ned til opplæring - eller mangel på det. I forkant av sommermånedene er kanskje en større del av arbeidsstyrken din på midlertidige kontrakter på grunn av økt handel.  

Travle perioder er mer utsatt for hendelser til enhver tid, med økte stressnivåer og en nedgang i årvåkenhet. Imidlertid er midlertidige ansatte mye mindre sannsynlig å ha riktig sikkerhetsopplæring, noe som øker risikoen for dårlig håndterte sikkerhetstrusler og uønskede falske alarmer. 

For å bli bedre på dette anbefales opplæringsøkter for å dekke viktige prosedyrer. Å innføre en fast rutine kan bidra til å holde virksomheten så sikker som mulig.

Noen sikkerhetstips på veien

  • Ha koden for å avstille alarmen tilgjengelig
  • Husk å slå av alarmsystemet når du går inn i bygningen
  • Husk å avstille alarmen innenfor angitte tidsforsinkelsesperiode
    (f. eks tidsvinduet fra du åpner døren til du må trykke inn koden på panelet)
  • Lukk alle dører, vinduer osv. før du armerer systemet  
  • Sørg for at ingen andre er igjen i lokalene når du armerer systemet 
  • Bruk gjerne individuelle koder for bedre sporbarhet ved utskrift av systemlogg
  • Sørg for oppdaterte varslingspersoner ved utløst alarm
  • Bruk gjerne individuelle koder for bedre sporbarhet ved utskrift av
  • Sørg for at koder til tidligere ansatte er slettet
  • Sørg at kodeord for avlysning av alarm til tidligere ansatte er slettet

Å følge disse tipsene kan bidra til å redusere antall uønskede alarmer som skyldes brukerfeil. Spart tid til plunder og heft, mindre stress for personalet, sparte kostnader til eventuelle utrykninger som ikke blir avlyst, og på lang sikt øke sikkerheten i din virksomhet. 

Tilpass miljøet i lokalene

Mange alarmer utløses også som resultat av hvordan lokalene er innredet. I tillegg kan det være ytre påvirkninger som kraftig nedbør, kraftig vind og strømbrudd som kan påvirke alarmsystemet. De vanligste årsakene er dekorasjoner, plakater ol. som blokkerer sikkerhetssensorer eller beveger seg foran bevegelsesdetektorer. I tillegg kan ekstreme temperaturer få dører til å utvide seg og trekke seg sammen, noe som kan utløse alarmer. 

Virksomheten bør være oppmerksomme på miljøet sitt og ta skritt for å proaktivt forhindre noen vanlige fallgruver. Kanskje det enkleste å ta en ekstra titt på butikkens innredning å se aktivt etter mulige «feilkilder» som kan påvirke alarmsystemet.  

Noen viktig påminnelser

  • Unngå å henge dekorasjoner i nærheten av sikkerhetskameraer og alarmsensorer
  • Dekorasjoner inne i virksomheten din bør ikke være i «synsfeltet» for en detektor
  • Ved krav om hengende plakater/postere, sørg for at de ikke kan rotere
  • Unngå bruk av Heliumballonger, de kan bevege seg ved luftbevegelse i lokalene
  •  Sørg for at større dekorasjoner utenfor ikke skaper «blinde» flekker i sikkerheten din.

Vedlikehold sikkerhetsteknologien din 

Det siste tipset for å unngå uønskede alarmer er å sørge for tilstrekkelig og forebyggende vedlikeholde av sitt sikkerhetssystem.  Å inngå avtale om å ha profesjonelt forebyggende vedlikehold og regelmessige inspeksjoner kan bidra til å forhindre falske alarmer, samt holde systemet så funksjonelt som mulig.

Noen trinn som bør innlemmes i denne rutinen inkluderer  

  • Holde sensorene og kameraer rene  
  • Spore batterinivået til sensorene dine  
  • Kontroll, evt. skifte av backup batteri som sikrer drift ved strømbrudd
  • Sørg for at sensorene dine er montert riktig
  • Sørg for at dekningsområde til sensorene ikke er blokkert
  • Test av dekningsområde til sensorene
  • Sørg for at alle ansatte har individuelle koder til alarmsystemet
  • Sørg for kontrollere til og fra-koblingstider
  • Forsegle alle tilgangspunkter til utstyr for å unngå evt. sabotasje
  • Test av overføring mot alarmsentral
  •  Hold øye med tegn på skader på kabler, utstyr ol.

I tillegg kan organisasjoner samarbeide med sikkerhetsleverandøren sin for å lære mer om trendene i sine egne overvåkningsdata - for eksempel hvilke dager i uken eller tidspunkter på dagen virksomheten opplever mest alarmaktivitet - og hvordan de kan utnytte disse innsiktene til proaktivt å forhindre uønskede alarmer i fremtiden, og kanskje enda viktige, ha et sikkerhetsanlegg som virker den dagen innbruddet skjer. 

Til syvende og sist kan det å følge disse tipsene ikke bare bidra til å forbedre ansattes produktivitet og kundefokus, men bedre sikre at anlegget ditt fungerer etter hensikten under alle årets sesonger.  

Lær mer om hvordan vi kan samarbeide med deg for å bidra til å skape et tryggere og sikrere miljø for dine ansatte, kunder og besøkende. 

For fakturaspørsmål så send en epost til fakturakunde@securitas.no

For spørsmål rundt rekruttering, vekterkurs og mer, så send en epost til henvendelse.rekruttering@securitas.no

For spørsmål tilknyttet teknikk eller tekniske utfordringer, så send en epost til alarm@securitas.no

Om du har en tilbakemelding til Securitas kan du dele den med oss på alarm@securitas.no

For en generell henvendelse så send en epost til info@securitas.no

Beklager, vi støtter ikke denne nettleseren. For å se vår nettside, forsøk en annen browser, som Chrome, Safari, Forefox eller Edge